. ,





 

.
 

Strona główna

Program Wychowawczy


„Aby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem”

Jan Paweł II

 

Wstęp

Misją naszej szkoły jest stworzenie środowiska wychowawczego, w którym dziecko będzie mogło się rozwijać wszechstronnie (duchowo, intelektualnie, emocjonalnie, fizycznie) w oparciu o wartości ewangeliczne i patriotyczne w celu osiągnięcia dojrzałości i przygotowania go do podjęcia zadań społecznych, rodzinnych i zawodowych.

Definicja ta stanowi ujęcie wychowania jako mądrego towarzyszenia uczniowi w drodze jego rozwoju i stworzenia mu wartościowego środowiska wychowawczego.

Pragniemy dbać o pełny, integralny rozwój człowieka we wszystkich sferach jego osobowości: w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, wolitywnej i duchowej, zmierzający do spójności myśli, słowa i czynu.

W toku nauki szkolnej uczeń poznaje KIM JEST, kształtuje coraz pełniejszy obraz siebie samego, z całym bagażem niedoskonałości oraz talentów. Otrzymuje również od szkoły (wychowawców) cenną podpowiedź KIM MOŻE BYĆ, jak może rozwinąć w sobie to, co najwartościowsze, co pomoże mu stać się w pełni człowiekiem, zaspokoić rzeczywiste pragnienia i tęsknoty.

A. ROLA NAUCZYCIELA – WYCHOWAWCY

1.     Najważniejszym obowiązkiem wychowawczym nauczyciela wobec wychowanka jest zaspokojenie jego głównych potrzeb, zwłaszcza potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji, oraz potrzeby poszukiwania prawdy.

2.     Poczucie bezpieczeństwa zapewnia nauczyciel wychowankowi głównie przez czynności wychowujące i opiekuńcze przystosowując go do życia w zróżnicowanym społeczeństwie.

3.     W procesie tworzenia własnej osobowości wychowanek powinien otrzymać życzliwe wsparcie nauczyciela polegające na akceptacji, wskazywaniu możliwych dróg rozwoju, odkrywaniu nowych możliwości, dostrzeganiu zagrożeń.

4.     Nauczyciel wychodzi naprzeciw poszukiwaniu prawdy wychowanka poprzez działalność dydaktyczną oraz wspólne rozwiązywanie problemów moralnych

 

B. ROLA RODZICÓW

1.     Aktywna współpraca rodziców jest istotnym elementem realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego.

2.     Rodzice powinni wyraźnie określać potrzeby dziecka i oczekiwania wobec szkoły.

3.     Ciągłe zainteresowanie postępami szkolnymi dziecka jest obowiązkiem rodziców, wynika z niego również konieczność wizyt w szkole w formie indywidualnej lub zebrań klasowych. Niezbędna jest wymiana informacji z nauczycielem w sprawie ucznia.

4.     Zgodnie ze swoimi możliwościami rodzice powinni podejmować funkcje społeczne w organizacjach wspomagających szkołę.

C. ROLA PRACOWNIKÓW NIEDYDAKTYCZNYCH

  •        Pracownicy niedydaktyczni wraz z nauczycielami są wyczuleni na te wartości i cele wychowawcze, które są określone w niniejszym programie.

  •        Pracownicy niedydaktyczni wspomagają grono pedagogiczne w realizacji programu wychowawczego w stopniu zależnym od zajmowanego stanowiska i wykonywanej pracy.

  •        Realizacja wartości i celów wychowawczych odbywa się poprzez:

  •        Rzetelne wykonywanie własnej pracy, kulturę osobistą i uczciwość,

  •        Pozytywny stosunek do uczniów,

  •        Zwracanie uwagi na negatywne zachowania uczniów,

  •        Dbałość o bezpieczeństwo.

  • D. ROLA UCZNIA

    1.  Rola ucznia w procesie samowychowania polega na podejmowaniu odpowiedzialności za samowychowanie i realizację celów wychowawczych szkoły.

    2.  Samowychowanie uczniów obejmuje:

    a.  Realizację obowiązku szkolnego,

    b.  Aktywny udział w życiu klasy i szkoły,

    c.  Współodpowiedzialność za dobro wspólne, jakim jest szkoła,

    d.  Dbałość o kształtowanie właściwych relacji z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,

    e.  Uświadamianie sobie, rozpoznawanie i rozwijanie swoich możliwości i uzdolnień,

    f.   Kształtowanie swojej osobowości i charakteru według uznanych i przyjętych wartości.

     Rozdział I

    Najbardziej owocne znaczenie wychowawcze posiada bezpośredni kontakt ze światem wartości.

    Czynny przykład oddziaływuje silniej niż słowo.

    Człowiek może się w pełni rozwijać, gdy dąży do zdobycia wartości większych niż on sam.

    Wartości wychowawcze, do których osiągnięcia, przestrzegania i poszanowania powinni zmierzać wszyscy uczniowie.

    a.     Obszar kompetencji etyczno-moralnych:

  •        Uczciwość,

  •        Odpowiedzialność,

  •        Rzetelność,

  •        Pracowitość,

  •        Systematyczność,

  •        Otwartość,

  •        Empatia,

  •        Miłość.

  •  

    b.     Obszar kompetencji społeczno-obywatelskich

  •        Poszanowanie tradycji rodzinnych, szkolnych, lokalnych i narodowych,

  •        Tolerancja wobec ludzi innych orientacji politycznych, rasowych, wyznaniowych, narodowych,

  •        Umiejętność życia w demokratycznym społeczeństwie,

  •        Troska o sprawy klasy, szkoły, lokalnego środowiska.

  •  

    c.      Obszar kompetencji interpersonalnych:

  •        Koleżeństwo

  •        Przyjaźń,

  •        Lojalność,

  •        Życzliwość względem nauczycieli i kolegów,

  •        Kultura bycia na co dzień,

  •        Komunikatywność,

  •        Asertywność,

  •  

    d.     Obszar kompetencji estetycznych:

  •        Czystość i estetyka,

  •        Wrażliwość na piękno,

  •        Troska o kulturę języka,

  •  

    e.     Obszar kompetencji zdrowotno-ekologicznych:

  •      troska o własne zdrowie

  •      troska o środowisko

  • f   Obszar kompetencji związanych z samorozwojem:

  •      praca

  •      rzetelność

  •      systematyczność

  •      punktualność

  •     samoakceptacja

  • umiejętność dokonywania właściwych wyborów

  •      umiejętność twórczego działania

  •      rozwijanie swoich zainteresowań

  • Rozdział II
    OPIS RÓŻNORODNYCH SYTUACJI WYCHOWAWCZYCH, W KTÓRYCH UCZNIOWIE WYKONUJĄ ZADANIA O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM, DOKONUJĄ WYBORÓW, KIERUJĄ SIĘ USTALONYM W ROZDZIALE I PROGRAMU SYSTEMEM WARTOŚCI.

    I Ja, moja godność i otoczenie

    Treści

    Sposoby realizacji

    Zamierzone osiągnięcia

    Poznaję siebie.

     

     

     

    Jestem odpowiedzialny za swoje życie.

    Co kryje się pod słowem charakter? Cechy charakteru.

     

     

     

    Przykłady ludzi którzy pracowali nad sobą.

    Ankieta i jej analiza, wyjścia klasowe, wycieczki integracyjne

     

    Przeprowadzenie sondażu lub wywiadu z nauczycielami, uczniami, rodzeństwem na temat kształtowania charakteru (omówienie spostrzeżeń, dyskusja)

     

    Przykład bohaterów literackich, historycznych i z życia współczesnego

     

    Uczeń dostrzega potrzebę pracy nad sobą

     

    Rozumie jak ważne jest kształtowanie woli, doskonalenie się stawanie się lepszym

     

    Próbuje być odpowiedzialnym za własne życie, jego przebieg, wartość, piękno

     

    Dostrzega jak wiele zależy od niego.

    Rodzina i moje w niej miejsce.

     

    Najpiękniejsze chwile związane z rodziną.

     

    Konflikty, nieporozumienia, zranienia w rodzinie.

     

    Rodzina nie pełna – czy może być szczęśliwą rodziną?

     

     

    Co mogę zrobić, aby w mojej rodzinie innym było lepiej ze mną?

     

    Drzewo genealogiczne mojej rodziny

     

    Prezentacja własnych rodzin poprzez albumy, zdjęcia

     

    Konflikty rodzinne ukazane przez scenki dramowe – wspólne omówienie

     

    Postanowienia i pomysły zmieniające zachowanie uczniów wobec rodziny (zapis)

     

    Dyskusja nad problemem rozwodów (przykłady z literatury, filmu i z życia codziennego)

     

    Odkrywa wartość rodziny

     

    Dostrzega starania rodziców, potrafi okazywać im wdzięczność

     

    Radzi sobie w sytuacjach konfliktowych

     

    W oparciu o dyskusje w klasie widzi i rozumie możliwości tego, by zmienić swoje zachowanie

     

    Rozumie jak wielką krzywdą dla rodziców i dzieci są rozwody

     

    Rozumie rolę ojca i matki

     

    Ja we wspólnocie klasowej i szkolnej

     

     

    Gimnazjum nowy etap w moim życiu

     

    Zapoznanie się i integracja zespołu klasowego

     

    Zapoznanie z wychowawcą, gronem pedagogicznym

     

    Działanie samorządu klasowego i szkolnego

    Wycieczki i rajdy integracyjne, wspólne wyjścia do kina, teatru

     

    Ustalenie zasad funkcjonowania klasowego i szkolnego, spisanie ich, złożenie podpisów na znak ich przestrzegania.

    Wybór przedstawicieli samorządu klasowego i szkolnego, ustalenie zakresu ich działania.

     

    Ustalenie działań wydarzeń uroczystości klasowych i szkolnych

     

    Uczeń pokonuje bariery nieśmiałości i lęku

     

    Poznaje nowych kolegów, czuje się bezpieczniej i pewniej w klasie

     

    Czuje się współgospodarzem życia klasowego i szkolnego

     

    Poprzez samodzielne określanie zasad jest skłonny bardziej je respektować

    Jestem mieszkańcem osiedla

     

    Czy znam moje osiedle i działające na jego terenie organizacje, kluby?

     

    Jestem współgospodarzem osiedla

    Współpraca z Radami Osiedli znajdującymi się na terenie obwodu szkoły, klubem „zodiak”, domem dziecka, Klubem Seniora.

    Współpraca z grupami działającymi w parafii: KSM – em, Oazą, Akcją Katolicką

    Udział w akcjach np. „Sprzątanie świata” i porządkowanie terenu osiedla.

    Uczeń zna swoje osiedle, wie, gdzie może się zwrócić w razie potrzeby i chcąc np. zagospodarować wolny czas

     

    Czuje chęć niesienia pomocy ludziom potrzebującym – seniorom, sierotom

     

    Czuje się współgospodarzem osiedla, dba o jego czystość i piękny wygląd

     

    Moje miejsce w świecie – jestem rzeszowianinem, Polakiem, Europejczykiem

     

    Moje miasto – historia, najpiękniejsze miejsca

     

    Postacie historyczne Rzeszowa

     

    Czy znam moje miasto? (teatr, muzea, kina...)

     

    Jestem Polakiem – tradycja, kultura, historia

     

    Jestem Europejczykiem

    Wycieczki po mieście.

    Wykorzystanie książek poświęconych historii Rzeszowa.

    Prace z mapą miasta.

    Wykonanie albumów, prac plastycznych.

    Udział w świętach narodowych na terenie miasta.

     

     

     

    Odwołanie się do tradycji, symboli narodowych

     

    Udział w programie europejskim „Comenius”.

    Zna historię swojego miasta

     

    Umie dostrzegać ciekawe miejsca

     

    Potrafi być przewodnikiem po swoim mieście i ciekawie opowiadać

     

    Jest dumny, że urodził się w Rzeszowie

     

    Zna symbolikę narodową

     

    Kształtuje w sobie uczucia patriotyzmu

     

    Czerpie radość z tego że jest Polakiem, jest dumny ze swojej ojczyzny

     

    Ma świadomość przynależności do Europy

     

    Jestem mieszkańcem Ziemi

     

    Ziemia planetą ludzi

     

    Co to jest ekologia?

     

    Zagrożenia cywilizacyjne

    Wycieczki.

    Udział w akcjach mających na celu ochronę przyrody.

    Wykorzystanie albumów, informacji naukowych.

    Udział w programach promujących zdrowie.

    Dyskusje.

    Podejmowanie prób ratowania Ziemi.

     

    Dostrzega wartość przyrody

     

    Widzi zagrożenia cywilizacyjne

     

    Rozumie potrzebę ochronę przyrody

     

    Podejmuje samodzielne próby ratowania

    II Wychowanie do twórczej działalności

    Tworzenie grup uczniowskich realizujących własne pomysły twórcze(teatralne, plastyczne, dziennikarskie, muzyczne, sportowe, naukowe)

    Udział w konkursach przedmiotowych

     

    Praca w SU

     

    Praca w kółkach zainteresowań

    Uczeń rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań i osobowości

     

    Dąży do samokształcenia

     

    Podejmuje pracę nad sobą

     

    Czuje się odpowiedzialny, samodzielny

     

    Pomoc w kształtowaniu prawidłowych postaw życiowych

     

    Jakie wartości w moim życiu uważam za najważniejsze?

     

    Wiara

    Miłość

    Prawda

     

    Kto jest dla mnie autorytetem?

     

    Czy tylko młodzież potrzebuje autorytetów?

     

     

     

    Podział wartości i ich hierarchia

     

    Scenki, drama

     

     

     

    Przykłady rzeczywiste i literackie (autorytet)

     

    Cechy, które autorytet powinien posiadać

    Uczeń dostrzega ważność wartości w życiu

     

    Umie rozróżniać wartości od antywartości

     

    Zdaje sobie sprawę z hierarchii wartości

     

    Dostrzega potrzebę istnienia wzorów i autorytetów

     

    Weryfikuje swoje autorytety

    III Wychowanie moralne, religijne, światopoglądowe.

    Tolerancja jako zrozumienie drugiego człowieka

     

    Co to jest tolerancja?

     

    Przykłady tragicznych skutków braku tolerancji

     

    Czy w życiu codziennym spotykamy się z nietolerancją?

     

    Pogadanki, dyskusje

     

    „skrzynka pytań”

     

    wykorzystanie definicji ze „Słownika języka polskiego”

    Uświadamia sobie tragiczne skutki braku tolerancji

     

    Rozumie czym jest tolerancja

     

    Dostrzega ważność tego, że wzajemne zrozumienie, szacunek zmienia nasze życie

    Uwrażliwienie na problemy ludzkie (cierpienie, ubóstwo, dobroć, miłosierdzie)

     

    Jak wytrwać w cierpieniu?

     

    Osoby cierpiące w moim otoczeniu

     

    W krzyżu Chrystusa sens naszego cierpienia

     

    Co znaczy być dobrym i miłosiernym?

     

    Być Św. Mikołajem dla innych

     

    Wigilia – czas przebaczenia i dobroci

     

    Dyskusje, rozmowy

     

    Odwołanie się do fragmentów Pisma Świętego

     

    Działalność charytatywna

     

    Poszukiwanie przykładów ludzi, którzy są dobrzy i miłosierni dziś (np. z otoczenia)

     

    Zbiórka zabawek dla dzieci z Domu Dziecka i szpitala, Szlachetna Paczka, zbiórka nakrętek

     

    Klasowa wigilia, mikołajki

    Odkrywa sens i wartość cierpienia

     

    Dostrzega konieczność pomagania ludziom cierpiącym

     

    Przełamuje swój egoizm, zaczyna czynić dobro

     

    Doświadcza radości w czynieniu dobra

     

    Dostrzega sens i wartość wigilijnego spotkania

    Bogactwo naszych uczuć

     

    Czym są uczucia, jakie są ich rodzaje?

     

    Mówić pięknie o uczuciach (poezja, utwory muzyczne)

     

    Miłość – najpiękniejsze z uczuć

     

    Zranione uczucia

    Metody aktywne

     

    Scenki pantomimiczne

     

    Uczucia wyrażone w muzyce, poezji, muzyce

     

    Miłość w literaturze

     

    Przykłady, w których będzie mowa o zranionych uczuciach

     

    Wskazanie sposobów leczenia zranionych uczuć (ukazanie Boga jako uzdrowiciela)

     

    Zauważa wartość uczuć i próbuje je nazwać

     

    Wie, w jaki sposób „leczyć” zranione uczucia

     

    Dostrzega różnice wynikające z płci w przeżywaniu różnych uczuć, co pozwala mu zrozumieć i szanować przeżycia płci przeciwnej

    IV Wychowanie obywatelskie i patriotyczne (ramowe działania w zał. nr 1)

  • Rozdział III
    FORMY I ŚRODKI PRACY WYCHOWAWCZEJ

  •        Realizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych

  •        Zajęcia pozalekcyjne

  •        Wycieczki, rajdy

  •        Uroczystości szkolne, ceremoniał i tradycje (zał. nr 2 - strona internetowa G-8, zakładka: Tradycje szkolne)

  •        Spotkania i uroczystości o charakterze religijnym

  •        Samowychowanie poprzez organizacje działające w szkole:

  • - Samorząd uczniowski

  • - Grupy sportowe

  • - Grupy o charakterze charytatywnym

  •        Wywiadówki i pedagogizacja rodziców

  •        Działalność pozalekcyjna (kluby i koła) – zał. nr 3 – strona internetowa G-8, zakładka : Kluby i koła

  •        Działalność artystyczna i kulturalna

  •        Pomoc w nauce (konsultacje)

  •        Samopomoc koleżeńska

  •        Monitoring rozwoju wychowanka

  •        Spotkania zespołu wychowawczego

  •        Spotkania zespołu klasowego

  • Rozdział IV
    ORGANIZACJE I INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE PROCES WYCHOWANIA

    Szkoła współpracuje ze wszystkimi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci.


    Rozdział V

    OPIS SYTEMU MOTYWACYJNEGO W WYCHOWANIU – SOZ (zał. nr 4 strona internetowa G-8, zakładka: Dokumenty)


    Rozdział VI
    DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA

    Cała społeczność uczniowska i nauczycielska jest zobowiązana do efektywnego współdziałania i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm, rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

    Każdy nauczyciel w swojej pracy prowadzi działalność propagującą zdrowe życie, reagując na każdą formę zachowań ryzykownych u naszych podopiecznych.

    Rozdział VII
    DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ. OGRANICZENIE AGRESJI SŁOWNEJ I FIZYCZNEJ.

  • realizacja programu BEZPIECZNA SZKOŁA,

  • przeprowadzanie systematycznych badań poczucia bezpieczeństwa uczniów,

  • prowadzenie stałego monitoringu aktów agresji i przemocy,

  • zapewnianie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez sumienną pracę wychowawczą nauczycieli i innych pracowników szkoły,

  • realizacja programu profilaktyki szkoły przez wszystkich pracowników gimnazjum w spójny, jednolity sposób,

  • reagowanie przez pracowników szkoły na zachowania zagrażające bezpieczeństwu uczniów zgodnie z obowiązującymi procedurami,

  •  realizacja programów przeciwdziałających agresji (wychowawcy, pedagog),

  •  właściwa organizacja opieki w czasie przerw śródlekcyjnych,

  • zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, zajęć dodatkowych, imprez szkolnych oraz w czasie wycieczek,

  •  realizacja grantów dotyczących bezpieczeństwa

  • Rozdział VIII
    WIZJA ABSOLWENTA

    Absolwent naszej szkoły jest:

  •  Wyposażony w system wartości, którego istotnym elementem jest szacunek dla siebie i drugiego człowieka, umiłowanie Ojczyzny, poczucie tożsamości narodowej z otwarciem na inne kraje, tolerancja dla odmiennych poglądów, wyznań i kultur.

  •  Przekonany o sensie własnego życia i życia innych.

  • Przygotowany do świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.

  •  Przygotowany do zgodnego współżycia w zespole, grupie w warunkach demokracji.

  •  Przygotowany do nieustannego doskonalenia i kształtowania własnego charakteru.

  •  Przekonany, że jedynie praca pozwala realizować wyznaczone cele życiowe.

  •  Przekonany, że dobre zachowanie to podstawa kultury osobistej każdego człowieka.

  • Uwagi końcowe

    Opracowany program wychowawczy został sformułowany dość ogólnie. Obejmuje najważniejsze naszym zdaniem zagadnienia, których nie można pominąć w procesie wychowania. Takie podejście daje możliwość elastyczności, uszczegóławiania, uzupełniania. Zakładamy, w miarę poznawania naszych uczniów uwzględnianie ich potrzeb, jak również oczekiwań rodziców, którzy mają przecież decydujący głos w procesie wychowania.

    Nauczyciele – wychowawcy opracowują plany pracy wychowawczej według obowiązującego hasła rocznego, a także bazy tematów godzin wychowawczych:

    Kl. I- Ja w klasie, szkole, moje zainteresowania.

    Kl. II- Ja w rodzinie, środowisku, regionie, kraju, Europie.

    Kl. III- Kim jestem, kim mogę być.

     

     

     

     

     

      

    BAZA TEMATÓW GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KLASACH 1 – 3

     

    Klasa 1

     

    Ja w klasie, szkole, moje zainteresowania

     

  • Gimnazjum nowy etap w moim życiu

  • Poznajemy się – kontrakt

  • Zapoznanie się z gronem pedagogicznym

  • Samorząd uczniowski i jego działania, oferta kół zainteresowań, klubów, organizacji młodzieżowych

  • Jak się uczyć?

  •  Poznaję siebie

  • Jestem odpowiedzialny za swoje życie

  •  Charakter, jak go kształtować?

  • Moje zainteresowania, hobby

  •  Savoire vivre

  • Żeby innym ze mną było dobrze

  • Pamiętamy o zmarłych

  • 11 Listopada – święto patriotyczne

  • Moi koledzy, przyjaciele

  • Przyjaźń

  •  Przyjaźń a miłość

  • Tradycje świąteczne

  • Patron naszej szkoły

  • Dbamy o siebie i swoje zdrowie

  • Zdrowie, higiena w wieku dojrzewania

  • Zdrowe odżywianie

  • W kręgu problemów naszego życia – uzależnienia

  • Do czego mogą doprowadzić uzależnienia?

  •  Świat bez przemocy

  •  Podsumowanie, ocena za I i II semestr

  •  Wakacje, bezpiecznie spędzone

  • Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia

  •  

     

     

    Klasa 2

     

    Ja w rodzinie, środowisku, regionie, kraju, Europie

     

  •                     Lekcja organizacyjna, wybór samorządu klasowego

  •                    Moje miejsce w klasie

  •                    Moja rodzina

  •                    Najpiękniejsze chwile ziązane z rodziną

  •                    Konflikty, nieporozumienia

  •                    Rodzina niepełna

  •                    Co zrobić, by mojej rodzinie było lepiej ze mną?

  •                    Czy znam swoje osiedle?

  •                    Jestem współgospodarzem osiedla (grupy parafilane – KSM, oaza)

  •                    Czy znam swoje miasto?

  •                    Postacie historyczne Rzeszowa

  •                    Jestem Polakiem – tradycje, kultura, patriotyzm, cechy narodowe

  •                    Listopad miesiącem pamięci o zmarłych

  •                    11 Listopada – święto narodowe

  •                    Jestem Europejczykiem (Comenius, wymiana młodzieżowa)

  •                    Jestem mieszkańcem Ziemi "Ziemia planetą ludzi"

  •                    Ekologia, akcje

  •                    Zagrożenie cywilizacyjne

  •                    Podsumowanie I i II okresu

  •                    Bezpieczne wakacje

  •                    Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia

  •  

     

     

    Klasa 3

     

    Kim jestem, kim mogę być?

     

  •                    Wybór Samorządu Klasowego

  •                    Moje plany na przyszłość (wybór szkoły)

  •                    Jak pracować, by osiągnąć cel, spełnić marzenia?

  •                    Jakie wartości uważam w swoim życiu za najważniejsze?

  •                    Kto jest dla mnie autorytetem?

  •                    Czy młodzież potrzebuje autorytetów?

  •                    Tolerancja, przykłady braku tolerancji

  •                    Cierpienie, ubóstwo, dobroć

  •                    W krzyżu Chrystusa sens naszego cierpienia

  •                    Co znaczy być dobrym i miłosiernym?

  •                    Bogactwo naszych uczuć

  •                    Miłość najpiękniejsze uczucie

  •                    Zranione uczucia

  •                    Młodzieńcze uczucia

  •                    Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem gimnazjalnym?

  •                    Procedury egzaminu gimnazjalnego

  •                    Czy warto mieć marzenia?

  •                    Wizja mojej przyszłości

  •                    Jakim jestem absolwentem?

  •                    Podsumowanie I i II semestru

  •                    Święto Zmarłych (połączyć z tematami o śmierci i cierpieniu)

  •                    Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia

  •