. ,
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Wychowawczy
|
Treści | Sposoby realizacji | Zamierzone osiągnięcia |
Poznaję siebie.
Jestem odpowiedzialny za swoje życie. Co kryje się pod słowem charakter? Cechy charakteru.
Przykłady ludzi którzy pracowali nad sobą. | Ankieta i jej analiza, wyjścia klasowe, wycieczki integracyjne
Przeprowadzenie sondażu lub wywiadu z nauczycielami, uczniami, rodzeństwem na temat kształtowania charakteru (omówienie spostrzeżeń, dyskusja)
Przykład bohaterów literackich, historycznych i z życia współczesnego
| Uczeń dostrzega potrzebę pracy nad sobą
Rozumie jak ważne jest kształtowanie woli, doskonalenie się stawanie się lepszym
Próbuje być odpowiedzialnym za własne życie, jego przebieg, wartość, piękno
Dostrzega jak wiele zależy od niego. |
Rodzina i moje w niej miejsce.
Najpiękniejsze chwile związane z rodziną.
Konflikty, nieporozumienia, zranienia w rodzinie.
Rodzina nie pełna – czy może być szczęśliwą rodziną?
Co mogę zrobić, aby w mojej rodzinie innym było lepiej ze mną?
| Drzewo genealogiczne mojej rodziny
Prezentacja własnych rodzin poprzez albumy, zdjęcia
Konflikty rodzinne ukazane przez scenki dramowe – wspólne omówienie
Postanowienia i pomysły zmieniające zachowanie uczniów wobec rodziny (zapis)
Dyskusja nad problemem rozwodów (przykłady z literatury, filmu i z życia codziennego)
| Odkrywa wartość rodziny
Dostrzega starania rodziców, potrafi okazywać im wdzięczność
Radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
W oparciu o dyskusje w klasie widzi i rozumie możliwości tego, by zmienić swoje zachowanie
Rozumie jak wielką krzywdą dla rodziców i dzieci są rozwody
Rozumie rolę ojca i matki
|
Ja we wspólnocie klasowej i szkolnej
Gimnazjum nowy etap w moim życiu
Zapoznanie się i integracja zespołu klasowego
Zapoznanie z wychowawcą, gronem pedagogicznym
Działanie samorządu klasowego i szkolnego | Wycieczki i rajdy integracyjne, wspólne wyjścia do kina, teatru
Ustalenie zasad funkcjonowania klasowego i szkolnego, spisanie ich, złożenie podpisów na znak ich przestrzegania. Wybór przedstawicieli samorządu klasowego i szkolnego, ustalenie zakresu ich działania.
Ustalenie działań wydarzeń uroczystości klasowych i szkolnych
| Uczeń pokonuje bariery nieśmiałości i lęku
Poznaje nowych kolegów, czuje się bezpieczniej i pewniej w klasie
Czuje się współgospodarzem życia klasowego i szkolnego
Poprzez samodzielne określanie zasad jest skłonny bardziej je respektować |
Jestem mieszkańcem osiedla
Czy znam moje osiedle i działające na jego terenie organizacje, kluby?
Jestem współgospodarzem osiedla | Współpraca z Radami Osiedli znajdującymi się na terenie obwodu szkoły, klubem „zodiak”, domem dziecka, Klubem Seniora. Współpraca z grupami działającymi w parafii: KSM – em, Oazą, Akcją Katolicką Udział w akcjach np. „Sprzątanie świata” i porządkowanie terenu osiedla. | Uczeń zna swoje osiedle, wie, gdzie może się zwrócić w razie potrzeby i chcąc np. zagospodarować wolny czas
Czuje chęć niesienia pomocy ludziom potrzebującym – seniorom, sierotom
Czuje się współgospodarzem osiedla, dba o jego czystość i piękny wygląd
|
Moje miejsce w świecie – jestem rzeszowianinem, Polakiem, Europejczykiem
Moje miasto – historia, najpiękniejsze miejsca
Postacie historyczne Rzeszowa
Czy znam moje miasto? (teatr, muzea, kina...)
Jestem Polakiem – tradycja, kultura, historia
Jestem Europejczykiem | Wycieczki po mieście. Wykorzystanie książek poświęconych historii Rzeszowa. Prace z mapą miasta. Wykonanie albumów, prac plastycznych. Udział w świętach narodowych na terenie miasta.
Odwołanie się do tradycji, symboli narodowych
Udział w programie europejskim „Comenius”. | Zna historię swojego miasta
Umie dostrzegać ciekawe miejsca
Potrafi być przewodnikiem po swoim mieście i ciekawie opowiadać
Jest dumny, że urodził się w Rzeszowie
Zna symbolikę narodową
Kształtuje w sobie uczucia patriotyzmu
Czerpie radość z tego że jest Polakiem, jest dumny ze swojej ojczyzny
Ma świadomość przynależności do Europy
|
Jestem mieszkańcem Ziemi
Ziemia planetą ludzi
Co to jest ekologia?
Zagrożenia cywilizacyjne | Wycieczki. Udział w akcjach mających na celu ochronę przyrody. Wykorzystanie albumów, informacji naukowych. Udział w programach promujących zdrowie. Dyskusje. Podejmowanie prób ratowania Ziemi.
| Dostrzega wartość przyrody
Widzi zagrożenia cywilizacyjne
Rozumie potrzebę ochronę przyrody
Podejmuje samodzielne próby ratowania |
II Wychowanie do twórczej działalności
Tworzenie grup uczniowskich realizujących własne pomysły twórcze(teatralne, plastyczne, dziennikarskie, muzyczne, sportowe, naukowe) | Udział w konkursach przedmiotowych
Praca w SU
Praca w kółkach zainteresowań | Uczeń rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań i osobowości
Dąży do samokształcenia
Podejmuje pracę nad sobą
Czuje się odpowiedzialny, samodzielny
|
Pomoc w kształtowaniu prawidłowych postaw życiowych
Jakie wartości w moim życiu uważam za najważniejsze?
Wiara Miłość Prawda
Kto jest dla mnie autorytetem?
Czy tylko młodzież potrzebuje autorytetów?
|
Podział wartości i ich hierarchia
Scenki, drama
Przykłady rzeczywiste i literackie (autorytet)
Cechy, które autorytet powinien posiadać | Uczeń dostrzega ważność wartości w życiu
Umie rozróżniać wartości od antywartości
Zdaje sobie sprawę z hierarchii wartości
Dostrzega potrzebę istnienia wzorów i autorytetów
Weryfikuje swoje autorytety |
III Wychowanie moralne, religijne, światopoglądowe.
Tolerancja jako zrozumienie drugiego człowieka
Co to jest tolerancja?
Przykłady tragicznych skutków braku tolerancji
Czy w życiu codziennym spotykamy się z nietolerancją?
| Pogadanki, dyskusje
„skrzynka pytań”
wykorzystanie definicji ze „Słownika języka polskiego” | Uświadamia sobie tragiczne skutki braku tolerancji
Rozumie czym jest tolerancja
Dostrzega ważność tego, że wzajemne zrozumienie, szacunek zmienia nasze życie |
Uwrażliwienie na problemy ludzkie (cierpienie, ubóstwo, dobroć, miłosierdzie)
Jak wytrwać w cierpieniu?
Osoby cierpiące w moim otoczeniu
W krzyżu Chrystusa sens naszego cierpienia
Co znaczy być dobrym i miłosiernym?
Być Św. Mikołajem dla innych
Wigilia – czas przebaczenia i dobroci
| Dyskusje, rozmowy
Odwołanie się do fragmentów Pisma Świętego
Działalność charytatywna
Poszukiwanie przykładów ludzi, którzy są dobrzy i miłosierni dziś (np. z otoczenia)
Zbiórka zabawek dla dzieci z Domu Dziecka i szpitala, Szlachetna Paczka, zbiórka nakrętek
Klasowa wigilia, mikołajki | Odkrywa sens i wartość cierpienia
Dostrzega konieczność pomagania ludziom cierpiącym
Przełamuje swój egoizm, zaczyna czynić dobro
Doświadcza radości w czynieniu dobra
Dostrzega sens i wartość wigilijnego spotkania |
Bogactwo naszych uczuć
Czym są uczucia, jakie są ich rodzaje?
Mówić pięknie o uczuciach (poezja, utwory muzyczne)
Miłość – najpiękniejsze z uczuć
Zranione uczucia | Metody aktywne
Scenki pantomimiczne
Uczucia wyrażone w muzyce, poezji, muzyce
Miłość w literaturze
Przykłady, w których będzie mowa o zranionych uczuciach
Wskazanie sposobów leczenia zranionych uczuć (ukazanie Boga jako uzdrowiciela)
| Zauważa wartość uczuć i próbuje je nazwać
Wie, w jaki sposób „leczyć” zranione uczucia
Dostrzega różnice wynikające z płci w przeżywaniu różnych uczuć, co pozwala mu zrozumieć i szanować przeżycia płci przeciwnej |
IV Wychowanie obywatelskie i patriotyczne (ramowe działania w zał. nr 1)
Rozdział III
FORMY I ŚRODKI PRACY WYCHOWAWCZEJ
Realizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Zajęcia pozalekcyjne
Wycieczki, rajdy
Uroczystości szkolne, ceremoniał i tradycje (zał. nr 2 - strona internetowa G-8, zakładka: Tradycje szkolne)
Spotkania i uroczystości o charakterze religijnym
Samowychowanie poprzez organizacje działające w szkole:
- Samorząd uczniowski
- Grupy sportowe
- Grupy o charakterze charytatywnym
Wywiadówki i pedagogizacja rodziców
Działalność pozalekcyjna (kluby i koła) – zał. nr 3 – strona internetowa G-8, zakładka : Kluby i koła
Działalność artystyczna i kulturalna
Pomoc w nauce (konsultacje)
Samopomoc koleżeńska
Monitoring rozwoju wychowanka
Spotkania zespołu wychowawczego
Spotkania zespołu klasowego
Rozdział IV
ORGANIZACJE I INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE PROCES WYCHOWANIA
Szkoła współpracuje ze wszystkimi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci.
Rozdział V
OPIS SYTEMU MOTYWACYJNEGO W WYCHOWANIU – SOZ (zał. nr 4 strona internetowa G-8, zakładka: Dokumenty)
Rozdział VI
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA
Cała społeczność uczniowska i nauczycielska jest zobowiązana do efektywnego współdziałania i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm, rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
Każdy nauczyciel w swojej pracy prowadzi działalność propagującą zdrowe życie, reagując na każdą formę zachowań ryzykownych u naszych podopiecznych.
Rozdział VII
DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ. OGRANICZENIE AGRESJI SŁOWNEJ I FIZYCZNEJ.
realizacja programu BEZPIECZNA SZKOŁA,
przeprowadzanie systematycznych badań poczucia bezpieczeństwa uczniów,
prowadzenie stałego monitoringu aktów agresji i przemocy,
zapewnianie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez sumienną pracę wychowawczą nauczycieli i innych pracowników szkoły,
realizacja programu profilaktyki szkoły przez wszystkich pracowników gimnazjum w spójny, jednolity sposób,
reagowanie przez pracowników szkoły na zachowania zagrażające bezpieczeństwu uczniów zgodnie z obowiązującymi procedurami,
realizacja programów przeciwdziałających agresji (wychowawcy, pedagog),
właściwa organizacja opieki w czasie przerw śródlekcyjnych,
zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, zajęć dodatkowych, imprez szkolnych oraz w czasie wycieczek,
realizacja grantów dotyczących bezpieczeństwa
Rozdział VIII
WIZJA ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły jest:
Wyposażony w system wartości, którego istotnym elementem jest szacunek dla siebie i drugiego człowieka, umiłowanie Ojczyzny, poczucie tożsamości narodowej z otwarciem na inne kraje, tolerancja dla odmiennych poglądów, wyznań i kultur.
Przekonany o sensie własnego życia i życia innych.
Przygotowany do świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.
Przygotowany do zgodnego współżycia w zespole, grupie w warunkach demokracji.
Przygotowany do nieustannego doskonalenia i kształtowania własnego charakteru.
Przekonany, że jedynie praca pozwala realizować wyznaczone cele życiowe.
Przekonany, że dobre zachowanie to podstawa kultury osobistej każdego człowieka.
Uwagi końcowe
Opracowany program wychowawczy został sformułowany dość ogólnie. Obejmuje najważniejsze naszym zdaniem zagadnienia, których nie można pominąć w procesie wychowania. Takie podejście daje możliwość elastyczności, uszczegóławiania, uzupełniania. Zakładamy, w miarę poznawania naszych uczniów uwzględnianie ich potrzeb, jak również oczekiwań rodziców, którzy mają przecież decydujący głos w procesie wychowania.
Nauczyciele – wychowawcy opracowują plany pracy wychowawczej według obowiązującego hasła rocznego, a także bazy tematów godzin wychowawczych:
Kl. I- Ja w klasie, szkole, moje zainteresowania.
Kl. II- Ja w rodzinie, środowisku, regionie, kraju, Europie.
Kl. III- Kim jestem, kim mogę być.
BAZA TEMATÓW GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KLASACH 1 – 3
Klasa 1
Ja w klasie, szkole, moje zainteresowania
Gimnazjum nowy etap w moim życiu
Poznajemy się – kontrakt
Zapoznanie się z gronem pedagogicznym
Samorząd uczniowski i jego działania, oferta kół zainteresowań, klubów, organizacji młodzieżowych
Jak się uczyć?
Poznaję siebie
Jestem odpowiedzialny za swoje życie
Charakter, jak go kształtować?
Moje zainteresowania, hobby
Savoire vivre
Żeby innym ze mną było dobrze
Pamiętamy o zmarłych
11 Listopada – święto patriotyczne
Moi koledzy, przyjaciele
Przyjaźń
Przyjaźń a miłość
Tradycje świąteczne
Patron naszej szkoły
Dbamy o siebie i swoje zdrowie
Zdrowie, higiena w wieku dojrzewania
Zdrowe odżywianie
W kręgu problemów naszego życia – uzależnienia
Do czego mogą doprowadzić uzależnienia?
Świat bez przemocy
Podsumowanie, ocena za I i II semestr
Wakacje, bezpiecznie spędzone
Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia
Klasa 2
Ja w rodzinie, środowisku, regionie, kraju, Europie
Lekcja organizacyjna, wybór samorządu klasowego
Moje miejsce w klasie
Moja rodzina
Najpiękniejsze chwile ziązane z rodziną
Konflikty, nieporozumienia
Rodzina niepełna
Co zrobić, by mojej rodzinie było lepiej ze mną?
Czy znam swoje osiedle?
Jestem współgospodarzem osiedla (grupy parafilane – KSM, oaza)
Czy znam swoje miasto?
Postacie historyczne Rzeszowa
Jestem Polakiem – tradycje, kultura, patriotyzm, cechy narodowe
Listopad miesiącem pamięci o zmarłych
11 Listopada – święto narodowe
Jestem Europejczykiem (Comenius, wymiana młodzieżowa)
Jestem mieszkańcem Ziemi "Ziemia planetą ludzi"
Ekologia, akcje
Zagrożenie cywilizacyjne
Podsumowanie I i II okresu
Bezpieczne wakacje
Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia
Klasa 3
Kim jestem, kim mogę być?
Wybór Samorządu Klasowego
Moje plany na przyszłość (wybór szkoły)
Jak pracować, by osiągnąć cel, spełnić marzenia?
Jakie wartości uważam w swoim życiu za najważniejsze?
Kto jest dla mnie autorytetem?
Czy młodzież potrzebuje autorytetów?
Tolerancja, przykłady braku tolerancji
Cierpienie, ubóstwo, dobroć
W krzyżu Chrystusa sens naszego cierpienia
Co znaczy być dobrym i miłosiernym?
Bogactwo naszych uczuć
Miłość najpiękniejsze uczucie
Zranione uczucia
Młodzieńcze uczucia
Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem gimnazjalnym?
Procedury egzaminu gimnazjalnego
Czy warto mieć marzenia?
Wizja mojej przyszłości
Jakim jestem absolwentem?
Podsumowanie I i II semestru
Święto Zmarłych (połączyć z tematami o śmierci i cierpieniu)
Imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, klasowa Wigilia